داستان روح طبیعت و جهالت ما
یک موضوعی را قصد دارم امروز بیان کنم که باید در بیان آن دقت کنم تا خدای نکرده موضوع به صورت انحرافی فهم نشود
در تقسیم بندی موجودات عالم این جوری تا حالا فهم کرده ایم که موجودات دو دسته جاندار و بی جان هستند
در یک تقسیم دیگر موجودات یا ذی شعورند و یا در نظر ما بی شعور و مادی داستان فرشتگان و اجنه و امور ماورایی هم که جداست
اما واقعیت قرآنی این است که مشخصا زمین و کوهها و آسمانها(طبیعت و محیط زیست) مانند انسان دارای وجه غیر مادی اند و این وجه غیر مادی که از آن میتوان به روح زمین و کوه و آسمانها و نیز روح طبیعت یاد کرد خیلی ذی شعور تر از انسان است
این همان است که شاعر میگوید:
آسمان بار امانت نتوانست کشید
قرعه فال به نام من دیوانه زدند
در قرآن کریم نیز در سوره احزاب این موضوع چنین بیان شده است:
إِنَّا عَرَضْنَا الأمَانَةَ عَلَى السَّمَاوَاتِ وَالأرْضِ وَالْجِبَالِ فَأَبَیْنَ أَنْ یَحْمِلْنَهَا وَأَشْفَقْنَ مِنْهَا وَحَمَلَهَا الإنْسَانُ إِنَّهُ کَانَ ظَلُومًا جَهُولا
همانطور که در این آیه مشاهده میشود خداوند در این آیه کلیت طبیعت را از انسان عاقل تر می داند
ونیز کوهها و آسمانها و زمین را دارای هویت غیر مادی و ذی شعور میداند در سوره حشر نیز تعبیر مشابهی وجود دارد:
لَوْ أَنْزَلْنَا هَذَا الْقُرْآنَ عَلَى جَبَلٍ لَرَأَیْتَهُ خَاشِعًا مُتَصَدِّعًا مِنْ خَشْیَةِ اللَّهِ وَتِلْکَ الأمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یَتَفَکَّرُونَ
و نیز خداوند کوهها را دارای حرکت معرفی میکند که حرکت نیز نمادی از حیات است
اینها را گفتم چون در چند سال اخیر بر اثر جهالت مدیران ظلم های بزرگی به منابع طبیعی کشور شده و این ظلمها زیبنده یک جامعه قرآنی نیست
درخوزستان به خاطر برخی کار های بدون مطالعه منابع ارزشمند آب به هدر رفته و در آستانه یک فاجعه زیست محیطی قرار دارد
در شمال نیز وضعیت وخیم است
امیدواریم که در دولت جدید برای صیانت از محیط زیست یک فکر اساسی بشود
تا او چه خواهد...
والسلام