معجزه قرآن کریم در توصیف نور(13)
شواهد روشنی وجود دارد که آیات 12و13و14(پاورقی1)صحنه هایی از تجلی نور هدایتگر الهی در مومنین برگزیده در آینده کره ارض وقبل از وقوع قیامت را نشان میدهد این معنی وقتی بیشتر فهم میشود که به آیات دیگر قرآن کریم که در خصوص هدایت نورانی مومنین وجود دارد رجوع کنیم:
1-همانگونه که قبلا عرض شد خداونددر قرآن کریم بین نور هدایتگر الهی وآتش که در آن زمان درکنار نور خورشید و ماه تنها نورهای طبیعی قابل فهم بشر بوده فرق قایل شده و علنا بیان کرده است که نور هدایتگر الهی ناشی از آتش نیست یکی این مورد را در سوره نورآیه 35(پاورقی2) بیان کرده و شرح مختصر آن رفت و دیگری در سوره بقره آیه 17(پاورقی3)نیزخداوند اهل ضلالت رابه کسانی تشبیه میکند که برای اخذ روشنایی در کنار آتشی نشسته و اگر نور هدایتگرالهی از آنان گرفته شود چون کران و لالان و گنگان خواهند شد به واقع مشخص است که در این آیه منظور از آتش علم محدود بشری است که در برابر دریای حکمت و علم لایزال الهی چون آتش حقیری می ماند که فقط قادر به روشن کردن محدود اطراف خویش است و حال آن که منشا نور هدایتگر الهی شجره طیبه است که لا شرقیه و لا غربیه و برای آن کران و محدوده ایی نمی توان قایل شدلذا در آیه 15 سوره حدید عبارت مَأْوَاکُمُ النَّارُ
دلالت بر انجام این گفتگو در عرصه قیامت نمیکند چنانکه در آیه257سوره بقره حضرت حق ره یافتگان از نور به ظلمات را به اصحاب نار تشبیه میکند(پاورقی4)از طرفی عبارت : حَتَّى? جَاءَ أَمْرُ اللَّهِ در آیه 14سوره حدید نیز نمی تواند معنای مرگ داشته باشد
آیا رسیدن هر امری از جانب خدا معنی مرگ میدهد؟
درسوره تحریم آیه 8نیز خداوند خطاب به مومنین صدر اسلام و طبعا همه زمانها مطلب شگفت انگیزی را میگوید(پاورقی5)
رسول اکرم در بهشت و در کنار مومنینی که توفیق توبه نصوح را داشته اند و قاعدتا جزو نفوس مطمئنه هستند و بلافاصله بعد از بانگ ارجعی به افتخار فادخلی فی عبادی و ادخلی جنتی رسیده اند میگوید:رَبَّنَا أَتْمِمْ لَنَا نُورَنَا وَاغْفِرْ لَنَا
آیا آیات 12و13و14و15سوره حدید بشارت قبولی این دعای رسول اکرم در آخرالزمان نیست؟
(ادامه دارد...)
تا اوچه خواهد...
والسلام
*******************************************************************
پاورقی ها:
(پاورقی1)
یَوْمَ تَرَى الْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِنَاتِ یَسْعَى? نُورُهُمْ بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَبِأَیْمَانِهِمْ بُشْرَاکُمُ الْیَوْمَ جَنَّاتٌ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِینَ فِیهَا ? ذَ?لِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ(12)
یَوْمَ یَقُولُ الْمُنَافِقُونَ وَالْمُنَافِقَاتُ لِلَّذِینَ آمَنُوا انْظُرُونَا نَقْتَبِسْ مِنْ نُورِکُمْ قِیلَ ارْجِعُوا وَرَاءَکُمْ فَالْتَمِسُوا نُورًا فَضُرِبَ بَیْنَهُمْ بِسُورٍ لَهُ بَابٌ بَاطِنُهُ فِیهِ الرَّحْمَةُ وَظَاهِرُهُ مِنْ قِبَلِهِ الْعَذَابُ(13)
یُنَادُونَهُمْ أَلَمْ نَکُنْ مَعَکُمْ ? قَالُوا بَلَى? وَلَ?کِنَّکُمْ فَتَنْتُمْ أَنْفُسَکُمْ وَتَرَبَّصْتُمْ وَارْتَبْتُمْ وَغَرَّتْکُمُ الْأَمَانِیُّ حَتَّى? جَاءَ أَمْرُ اللَّهِ وَغَرَّکُمْ بِاللَّهِ الْغَرُورُ(14)
فَالْیَوْمَ لَا یُؤْخَذُ مِنْکُمْ فِدْیَةٌ وَلَا مِنَ الَّذِینَ کَفَرُوا ? مَأْوَاکُمُ النَّارُ ? هِیَ مَوْلَاکُمْ ? وَبِئْسَ الْمَصِیرُ(15)
(پاورقی2)
اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ? مَثَلُ نُورِهِ کَمِشْکَاةٍ فِیهَا مِصْبَاحٌ ? الْمِصْبَاحُ فِی زُجَاجَةٍ ? الزُّجَاجَةُ کَأَنَّهَا کَوْکَبٌ دُرِّیٌّ یُوقَدُ مِنْ شَجَرَةٍ مُبَارَکَةٍ زَیْتُونَةٍ لَا شَرْقِیَّةٍ وَلَا غَرْبِیَّةٍ یَکَادُ زَیْتُهَا یُضِیءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ ? نُورٌ عَلَى? نُورٍ ? یَهْدِی اللَّهُ لِنُورِهِ مَنْ یَشَاءُ ? وَیَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ ? وَاللَّهُ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ
نور:35
خداوند نورى است که آسمان ها و زمین به سبب آن پدید آمده اند و براى او نورى ویژه مؤمنان است . این نور در مَثَل همچون چراغدانى است که در آن چراغى باشد و آن چراغ در بلورى ، که وزش باد شعله اش را نلرزاند و از فروغش نکاهد . آن بلور چنان بدرخشد که گویى اخترى تابان است . آن چراغ با روغنى که از درخت پربرکت زیتون فراهم آمده است افروخته مى شود; درختى که نه در جانب شرق است و نه در جانب غرب نزدیک است روغن آن از شدّت صافى روشنى بخشد ، هرچند آتشى به آن نرسیده و شعله ورش نکرده باشد; نورى است شدید بر روى نورى شدید . خدا هر که را بخواهد ( شایسته بداند ) ، به نورِ هدایتش راه مى نماید ، و خدا این مَثَل ها را براى مردم مى آورَد و خدا به هر چیزى داناست .
(پاورقی3)
مَثَلُهُمْ کَمَثَلِ الَّذِی اسْتَوْقَدَ نَارًا فَلَمَّا أَضَاءَتْ مَا حَوْلَهُ ذَهَبَ اللَّهُ بِنُورِهِمْ وَتَرَکَهُمْ فِی ظُلُمَاتٍ لَا یُبْصِرُونَ
بقره:17
داستان منافقان مانند داستان کسانى است که آتشى برافروختند ، و چون پیرامونشان را روشن ساخت ، خدا نورشان را از میان برد ، و آنان را در تاریکى هایى که چیزى نمى دیدند رها کرد .
( 17 ) صُمٌّ بُکْمٌ عُمْیٌ فَهُمْ لَا یَرْجِعُونَ
پاورقی(4):
اللَّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُوا یُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ ? وَالَّذِینَ کَفَرُوا أَوْلِیَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمَاتِ ? أُولَ?ئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ ? هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ
بقره:257
خداوند سرپرست کسانى است که ایمان آورده اند . آنان را از تاریکى ها بیرون مى بَرد و به سوى روشنایى هدایت مى کند . و کسانى که کفر ورزیده اند ، سرپرستانشان طاغوت هایند که آنان را از نور به در مى برند و به تاریکى هاى شرک و کفر و عصیان مى کشانند . اینان همدم آتشند و در آن جاودانه اند .
پاورقی(5)
تحریم(8):
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا تُوبُوا إِلَى اللَّهِ تَوْبَةً نَصُوحًا عَسَى? رَبُّکُمْ أَنْ یُکَفِّرَ عَنْکُمْ سَیِّئَاتِکُمْ وَیُدْخِلَکُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ یَوْمَ لَا یُخْزِی اللَّهُ النَّبِیَّ وَالَّذِینَ آمَنُوا مَعَهُ ? نُورُهُمْ یَسْعَى? بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَبِأَیْمَانِهِمْ یَقُولُونَ رَبَّنَا أَتْمِمْ لَنَا نُورَنَا وَاغْفِرْ لَنَا
ای کسانی که ایمان آوردهاید بسوی خدا توبه کنید، توبهای خالص، امید است (با این کار) پروردگارتان گناهانتان را ببخشد و شما را در باغهایی از بهشت که نهرها از زیر درختانش جاری است وارد کند، در آن روزی که خداوند پیامبر و کسانی را که با او ایمان آوردند خوار نمیکند، این در حالی است که نورشان پیشاپیش آنان و از سوی راستشان در حرکت است، و میگویند: (پروردگارا! نور ما را کامل کن و ما را ببخش که تو بر هر چیز توانائی!)