علامه فقید مرتضی مطهری درکتاب انسان کامل به توصیف ویژگیهای انسان کامل پرداخته است
به نظر میرسداز آن روی که لزوما در برابر لفظ کامل لفظ ناقص در ذهن متبادر میشود و از طرفی انسان ذاتا در خلقت الهی بنا بر نص صریح قرآن کریم بالقوه واجد همه صفات الهی است و از این روی مکرر در آیات الهی وظیفه پیامبران الهی تذکر از باب بالفعل شدن این صفات الهی دانسته شده است از طرف دیگر استاد مطهری علی (ع)را به عنوان نمونه انسان کامل معرفی میکند بسیاری از عرفا انسان کامل را در هر عصر همان اسم اعظم الهی میدانند
خداوند سبحان در قرآن کریم عیسی ابن مریم را در سوره نسا آیه 171کلمه ایی میداند که آن را بر مریم القا کرده است ازین روی حضرت عیسی را کلمه الله میدانند لذانتیجه میگیریم که اطلاق کلمه بر انسان ریشه قرآنی دارد
در باب کلمه و فضیلت علی بن ابی طالب نکته ظریفی در قرآن کریم وجود دارد که لازم است مورد توجه قرار گیرد در سوره انفال که خدای سبحان به شرح نبرد بدر و یاری مومنان در این جنگ میپردازد نکات ظریف و دقیقی را از ارتباط با عالم غیب بیان میکند که در جای خود باید مورد توجه قرار گیرد حضور فرشتگان الهی در جنگ بدر در کنار رزمندگان و هدایت مومنان علیرغم میلشان از کاروان تجارتی قریش به سوی نبرد خونین و نیز این بخش از آیه 7حیرت انگیز است:یرید الله ان یحق الحق بکلمته ویقطع دابر الکافرین
و این دیگر نکته ایی نیست که فرق اسلامی در مورد آن اختلاف داشته باشند علی (ع) و ضربات او بر کفار در این نبرد این حقیقت را روشن میکند که کلمه الله در جنگ بدر اصحاب مجاهد رسول الله بودند و یقینا مقام وصفت کلمه الهی علی (ع) از این آیه استفاده میشود
لذا شاید بهتر باشد که انسان کامل را همان کلمه الله بنامیم
تا اوچه خواهد...
والسلام