درمرور آیات نورانی قرآن کریم در سوره مبارک حدید توصیف کاملی از هدایت نورانی ذات اقدس الهی انجام میشوداین آیات از آن جهت اهمیت دارد که به استناد آیه 10این سوره پس از فتح مکه نازل شده است
یعنی این آیات در دوره ایی نازل شده که حاکمیت اسلام در جزیره العرب تثبیت گردیده و عمق معارف و احکام رسالت حضرت محمد(ص) در اجتماع آن روز خود را نشان داده است
در این ایام مجاهدان و مومنان همراه پیامبر به سطح مناسبی از دانش و معارف الهی دست یافته اند در عین حال در این دوره به دلیل منافع مادی
خطر نفاق و اظهار به ایمان برای بهره مندی از منافع مادی حکومت اسلامی جامعه آن روز رسول الله را تهدید میکند
اصولا نفاق در جامعه ایی رشد میکند که تظاهر به دین و تدین و ایمان ابزار کسب موقعیت مالی و مقام باشد طبیعی است در شرایط سخت قبل از هجرت که ایمان به رسول الله و دین آسمانی او معادل پذیرش شهادت و سختی ها و تحریم هاست نفاق نمی تواند رخ بنمایدایمان افرادی که در گذر از فتنه مولایشان را یاری کنند ایمان قلبی است ایمانی است که منشا نورانی دارد
لذا در آیه 10دارد :لا یستوی منکم من انفق من قبل الفتح و قاتل اولئک اعظم درجه من الذین انفقوا من بعد و قاتلوا
در سوره حدید ذات اقدس الهی به شکل واضح هدایت نورانی خود را توضیح میدهد این هدایت نورانی همان حقیقتی است که بعدها برخی مدعی رسیدن به آن میشوند و از آن به عنوان کشف و شهود یاد میکنند همان است که مولانا از آن به عنوان خوراک نورانی یاد میکندوعین القضات را در طلب آن بدان وادی ها میکشاندمولانا میگوید:
نیست غیر نور آدم را خورش
از جز آن جان نیاید پرورش
زین خورشها اندک اندک باز بر
کین غذای خر بود نه آن حر
تا غذای اصل را قابل شوی
لقمه های نور را آکل شوی
عکس آن نور است کاین نان نان شده است
فیض آن جان است کین جان جان شده است
چون خوری یک بار از ماکول نور
خاک ریزی بر سر نان و تنور
مثنوی دفتر چهارم ابیات1955-1959
(ادامه دارد...)
تا او چه خواهد...
والسلام
معجزه قرآن کریم در توصیف نور(8)
قرآن کریم معجزه جاودانه حضرت حق تا روز قیامت است از آن روی باری تعالی رسالت خویش در رسول امین خود ختم کرد که دروازه انوار قدسی خود را در کره ارض به نزد بندگان به امانت نهاد و طبیعی است که این مصحف شریف در همه ادوار می بایست توان پاسخگویی و قدرت اعجاز خود را به نمایش گذارد
و البته این امر طبیعی است که تا دانش بشری و کمال انسان به رشد نرسد فهم بر خی امثال قرآنی مهیا نگردد
عرفای بزرگ اسلامی که اطلاعات و دانش امروز ما را از نور نداشتند در شرح این تمثیل قرآنی که الله نور السموات و الارض با مشکل مواجه میشدند و چون به قیاس فلسفی میرسیدند کارشان دشوار میشد
آن سوخته دل دریای عرفان حضرت عین القضات همدانی چون به این آیه از قرآن کریم رسد فرماید:
دریغا هرگز تفسیر این آیت که گفته است آن گاه کسی را توقع باشد که من نیز بگویم!
من در هیچ کتاب تفسیر و بیان این آیت ندیده ام
و بعد عین القضات مدعی میشود که در عالم کشف و شهود به حقیقت این آیه رسیده اما نمیتواند آن را شرح دهد
عین القضات در ادامه نظر متکلمان و علمای جهل زمان خود در ارتباط با این آیه را این گونه شرح میدهد :
متکلمان و علمای جهل گویند که خدا را نور نشاید خواندچرا؟زیرا که: النورعباره عما لابقا له زمانین
و محدث باشد این سخن راست باشد
وبعد در ادامه با فهمی معجزه گون میگوید :
البته کسی که فقط نور آفتاب را دیده نمیتواند این نور را فهم کند
غرض این که فهم این مثال قرآنی تا چند قرن بعد از نزول قرآن کریم و با دانش فیزیکی آنان از نور با چالش مواجه بوده است و عرفای بزرگ به این نکته رسیده بودند که غرض از نور چیزی غیر از آن نوری است که آنان از طبیعت فهم میکنند
(ادامه دارد...)
تا او چه خواهد...
والسلام
درمرور آیات نورانی قرآن کریم به آیات 256و257سوره بقره میرسیم که بار دیگر بر هدایت نورانی بندگان تاکید وشرط این هدایت نورانی کفر به طاغوت ذکر گردیده است چنگ زدن به ریسمان الهی که موجب هدایت مومنین از ظلمات به نور میشود در این آیات شریف بار دیگر خارج شدگان از هدایت نورانی پروردگار به اصحاب النار تشبیه میشوند در این آیات نیز ذات اقدس الهی ره یافتگان به هدایت نورانی خود را در مقابل کسانی قرار میدهد که با علم آتشگون خود و روشنایی بشری و محدود آن طاغوت ها را ولی و را هنمای خود ساخته اند در این آیات شریف همچنین هدایت نورانی حضرت حق به ریسمان الهی تشبیه شده است که گسستی در آن نیست فی الواقع علم بشری علیرغم همه پیشرفت های شگرف چون روشنایی آتشگونی است که در صورت قطع شدن انوار الهی با عث خروج انسان از نورانیت الهی به وادی ظلمات و اصحاب نار میشود در این آیات شریف نیز هدایت نورانی ذات اقدس الهی مستلزم انتقال علم و آگاهی از طریق هدایت نوری است که روشن میسازد پروردگار متعال اصرار دارد که نورانیت الهی را درمقابل نورانیت آتش قرار دهد روشن است که از این آیات شریف استفاده های فراوان دیگری میشود که ما فقط به موضوع بحث خود میپردازیم
لا اکراه فی الدین قد تبین الرشد من الغی فمن یکفر بالطاغوت و یومن بالله فقد استمسک بالعروه الوثقی لا انفصام لها و الله سمیع علیم
دین اکراه پذیر نیست هدایت از گمراهی آشکار جداست و هر که به طاغوت نگرود و به خدا ایمان آرد بی گمان به رشته محکمی چنگ زده که گسستی در آن نیست و خدا شنوایی داناست
الله ولی الذین آمنوا یخرجهم من الظلمات الی النور و الذین کفروا اولیاوهم الطاغوت یخرجونهم من النور الی الظلمات اولئک اصحاب النار هم فیها خالدون
خداوند یار و یاور کسانی است که ایمان آورده اند آنها را از تاریکیها به سوی نور بیرون میبرد اما آنان که کفر میورزند طاغوتها یار و یاورشان است که از نور به سوی تاریکیها می برندشان آنان اهل آتشند و جاودانه در آنند
سوره بقره(آیات256-257)
نکته مهم دیگر در این آیات این است که هدایت نورانی شامل کسانی میشود که علاوه بر ایمان به خدا به طاغوت های زمانه کفر بورزند ایمان به خدا و کفر به طاغوت دوشرط ملزوم یگدیگر برای هدایت نورانی الهی ذکرگردیده است
(ادامه دارد...)
تا او چه خواهد....
والسلام
معجزه قرآن کریم در توصیف نور(6)
کافران و منافقان و معاندان در عناد با پیامبران و اولیای الهی که منور به نور رحمانی هستند چنین میپندارند که نور آتش گون آنها
سبب هدایتشان خواهد شد و حال آن که با اراده الهی نور رحمانی از آنان دریغ و آنان به وادی ضلا لت در غلتیده اند
خداوند در آیات ذیل با ردیگر بیان میکند که نور الهی منشا آتش ندارد و در مثلی اهل ضلالت را چون کسانی میداند که آتشی افروخته و گرد آن نشسته اند و چون خدا ی عزوجل نور هدایت خود را از آنان دریغ میکند قوه بصیرت آنان ذایل گردیده وآنان در وادی ظلمات در غلتیده و به کوران وکران و لالانی تبدیل میشوند که از فیض نور رحمانی محروم گردیده اند
این آیت تاکید مجدد ی است که نور الهی منبع آتش ندارد از طرفی خدای سبحان به حس شنوایی وگویش انسانها اشارت میکند به عبارت دیگر نور رحمانی منشا اثر در گویش و شنوایی است
این مطالب را بگذارید در کنار داشته های مهندسی پزشکی امروز که از طریق طیف فرکانسی و اثرات آن بر روی بدن به نتایجی در سالهای اخیر رسیده اند
براستی این تاکیدات برای تفهیم این موضوع که منشا نور رحمانی آتش نیست برای چیست؟
این آیات در زمانی نازل گردیده که بشر منبعی جز نور خورشید و آتش برای نور نمی شناخته
مثلهم کمثل الذی استوقد نارا فلما اضا ت ما حوله ذهب الله بنورهم و ترکهم فی ظلمت لا یبصرون
حکایت آنان حکایت کسانی است که آتشی افروختند و چون آتش پیرامونشان را روشن کرد خدا روشنایی شان(نور رحمانی) رااز میان ببرد وآنان را
بی آن که چیزی ببینند در تاریکیها رها ساخت
صم بکم عمی فهم لا یرجعون
کرند و کورند و باز نمیگردند
سوره بقره(17-18)
(ادامه دارد...)
تا او چه خواهد...
والسلام
معجزه قرآن کریم در توصیف نور(5)
امروز این حقیقت اثبات شده است که نور میتواند محمل اطلاعات باشد وطیف نوری تجزیه پذیر است به این معنا که شما میتوانید اطلاعات مختلف را با پهنای باند مختلف ارسال و دریافت کنید این تنوع بیکران امواج نوری شباهت بی نظیری به طیف رنگها دارد
که آن هم در دنیای نوین مهندسی و انتقال دیتا داستان ها خودش را دارد این طبیعی است که امراض بشر متفاوت است و از همین زاویه آنها نمیتوانند در معرض نوری با محتوای یکسان قرار گیرند و یا درجات ایمان در معرض این نور هدایت یکسان نخواهد بود در تایید همین مطلب خدای سبحان در سوره بقره آیه حیرت انگیز زیر را بیان میکند که در راستای همان دانش نور و تنوع رنگهاست
صبغه الله ومن احسن من الله صبغه ونحن له عابدون(138-بقره)
(ایمان شما)رنگ آمیزی خدا (بر شما)ست و چه کس به رنگ آمیزی از خدا بهتر و(بگویید)ما پرستندگان اوییم
همانطور که میدانید رنگی که ما مشاهده میکنیم به طول موج(یا فرکانس)نور تابیده شده از جسم به چشم بستگی دارد و هر رنگ طول موج و فرکانس خاص خود را داردآیا این امر عادی است که در کتابی که بیش از 1400 سال پیش به مسلمانان و جهانیان عرضه شده این گونه به صورت واضح این مقولات بیان شود
(ادامه دارد...)
تا او چه خواهد...
والسلام
معجزه قرآن کریم در توصیف نور(4)
استفاده مهندسی شده از نوردر نیم قرن اخیر مبنای پیشرفت های شگرف کشور های در حال توسعه و جهان غرب گردید رویای جهانی شدن وشفافیت اقتصادی و ارتباطات دیتا و رایانه ایی وتشکیل بورس های به هم پیوسته و پردازش سریع اطلاعات ونیز پیشرفت های فضایی همه و همه ناشی از انتقال اطلاعات در طیف نوری و سپس پردازش این اطلاعات است فی الواقع امروز بشر به دانجا رسیده که بسته های اطلاعاتی خود را از طریق محمل های نوری منتقل میکند
آیا این معجزه نیست که خداوند در قرآن کریم در مثلی واضح و روشن هدایت خود را از طریق نورمطرح میکند ؟
دانشمندان غربی که بایافتن چند عدد مجعول بر روی تخته سنگهای اینکاهها به داستان سرایی های تخیل آمیز میپردازند چگونه تا امروز این حقیقت واضح و روشن قرآن کریم را که خود به دانش و تکنولوژی آن رسیده اند دال بر معجزه بزرگ قرآن کریم مطرح نکردند؟
ادامه دارد...
تا اوچه خواهد...
والسلام
معجزه قرآن کریم در توصیف نور(3)
همان گونه که گفته شد تعبیر قرآن کریم از نور منطبق بر آموزه های نوین مهندسی از نور است در مهندسی مخابرات مراد از نور یک طیف فرکانسی وسیع است اصولا امواج الکترومغناطیس برای انتقالشان به محیط انتقال نیاز دارند برخی طیف های فرکانسی در فضا انتشار می یابندمانند همین امواج موبایل یا ماهواره یا تلویزیون که البته با توجه به مبدل فرکانس هایی که در مسیر قرار میگیرند محیط انتقال تغییر میکند در مسیر انتقال محیط انتقال امواج تبدیل میشود به کابل کواکسیال یا موجبرها این بحث ها که میگویم بحث روز مخابرات است کمتر آدم عاقلی در زمان ما که هنوز دانشگاهها گلابی نشده بودسراغ رشته مخابرات میرفت چون این بحث میدان ها و امواج آن آدم را یک جوری میکند!!!
در بحث انتقال امواج یک بحث فرکانس مدولاسیون هم داریم ونیز کانال ها و فرکانس کاریر (الان عوام با بصیرت فکر میکنند ما نصاب ماهوار ه ایم!)
این بحث ها را علاقمندان میتوانند خودشان دنبال کنند
فقط این را بدانید که فیبر نوری که به لحاظ فرکانسی وسیع ترین طیف انتقال را دارد و انشالله یک روزی انشعابش را به شما میدهند
یک محیط انتقال شیشه ایی است (استوانه های تو خالی )که طیف نوری توسط دستگاههای خاص نوری که منشا آن آتش نیست تولید و این امواج در محیطی از جنس شیشه(زجاجه) منتشر میشود
(ادامه دارد...)
تا او چه خواهد...
والسلام
معجزه قرآن کریم در توصیف نور(2)
این سوال در ذهن ایجاد میشود که چرا هدایت الهی در قرآن کریم به نور تشبیه میشودظلمات و نور دو کلمه کلیدی در قرآن کریم است
شاید گفته شود که مراد از نور روشنایی در برابر تاریکی است و نور ایمان چون چراغی راه را برای ادامه مسیر روشن میکند که البته صحیح است اما نورانیتی که در قرآن کریم به کار رفته از جنس آن نورانیت ظاهری که علمای زرتشتی را به بر افروختن آتش درآتشکده ها برای روشن نگه داشتن شعله آتش در برابر اهریمن قرار داد نیست این نور به تعبیر قرآن کریم نور علی نور است این نور ناشی از آتش نیست و این نور در جوار بلور (زجاجه) است که چون ستاره میدرخشد و آنچنان طیف آن وسیع است که شرق و غربی ندارد(محدودیتی برای هدایت ندارد)اساتید دانشگاه صنعتی شریف میفهمند چه میخواهم بگویم این کلمات برای اهل فنش دیوانه کننده است چه گونه ممکن است کتابی 1400 سال قبل مطلبی را بگوید که آن را با فنی ترین مفاهیم علم مهندسی مخابرات امروز قدرت فهمش را داریم دلمان میگیرد وقتی این گوهر تابناک هدایت را افرادی وارونه تاویل و تفسیر کنند
ادامه دارد...
معجزه قرآن کریم در توصیف نور(1)
قرآن کریم معجزه آسمانی ماست این کتاب آسمانی منشور جهانی ما برای تشکیل حکومت جهانی موعود امم است ابتدا باید بدانیم که این قرآن برقومی نازل شد که ابتدایی ترین آموزش ها و تعالیم و نیز سوابق تمدنی محروم بودنددر عصری که بشر ابتدایی ترین داشته های تجربی و علمی را نداشت این امروز یک حقیقت اثبات شده است که گسترش مسیحیت بعد از اسلام ناشی از تعالیم قرآن کریم است روحانیت مسیحی که خود معارف مستندی در اختیار نداشت بعد از نزول قرآن کریم معارف قرآن کریم را اقتباس و بدون اعتراف به حقانیت دین رسول حنیف در موارد فراوانی از این معارف در پیدایش تمدن نوین خود بهره بردند و هم اینانند که میخواهند با اسلام هراسی حکومت آخر زمانی را به نام خود ثبت کنند
اما علمای مسیحیت باید بدانند که هدایت الهی به اذن الله است و دستاوردهای مادی قابل ستایش آنها به تنهایی به تشکیل حکومت جهانی منتهی نخواهد شدو یقینا همه اسرار قرآن کریم مادام که به حقانیت این کتاب آسمانی اعتراف نکنند بر آنها ظاهر نخواهد شدهمچنان که این اسرار برمسلمانانی ظاهر خواهد شد که توانایی و صلاحیت آنها بر حضرت حق اثبات وبه کمال بندگی رسیده وقدرت فهم و تشخیص و تفکر در آنها به کمال رسیده و شجره خبیث تعصب را در نفس خویش خشکانده باشند و به دنبال هدایت الهی از قرآن کریم باشند و در برابر دستورات و معارف آن خشوع ورزند و چون علمای یهود معارف قرآن را به میل خود تفسیر و تاویل نکنند و البته خدای تعالی که خود حافظ این کتاب آسمانی است چنین افرادی را به سزای اعمال پلیدشان خواهد رساند قرآن کریم امروز در ممالک اسلامی عموما وکشور خودمان خصوصا مظلوم است و زمان آن فرا رسیده تا تعالیم رهایی بخش قرآن کریم بدون ملاحظه به مرحله اجرا رسیده و تمدن مدرن اسلامی بر پایه تعالیم آن شکل گیرد
(ادامه دارد...)
تا او چه خواهد...
والسلام
چند روز پیش از این در مرور قرآن کریم ونجوای دل به بدر رسیدیم و کلمه الله وفضیلت علی بن ابیطالب و اثبات مقام کلمه الهی او بر اساس آیات قرآن کریم در سوره انفال اماغافل بودیم از این که مولایمان پرچمدار دل های مومنان در این نبرد مقدس است و بدری دیگر آغاز و ما همچنان در شعب ابیطالب ذهن خود اسیریم
مولایمان با راز سخن گفت واز بدر گفت دلهایمان بیش از این توان راز و ایجاز را ندارد
کجایند یاران بدر؟
کجایند کلمه الله؟
کجایند آن 313تن که این درد جانسوز را درمانگر باشند؟
خوشا به حال اصحاب بدر که هم پای فرشتگان در این نبرد مقدس جانفشانی خواهند کرد
تا او چه خواهد...
والسلام